5x waarom wij mensen opleiden uit de veiligheidsregio’s

SDO Hogeschool > Blog > 5x waarom wij mensen opleiden uit de veiligheidsregio’s

5 redenen waarom wij graag mensen opleiden uit de veiligheidsregio’s

Afgelopen september is er weer een groep studenten vanuit de veiligheidsregio’s gestart en de nieuwe groep deelnemers staat al te trappelen.
We leiden hen nu al een aantal jaar vol enthousiasme op. Dat wij zo graag studenten opleiden uit de veiligheidsregio’s is niet zonder reden:

1. Ze hebben bewust en vanuit passie voor hun vak gekozen

De mensen uit de veiligheidsregio’s hebben iets wat ons aanspreekt: ze willen echt en zijn intrinsiek gemotiveerd.
Vaak komen onze studenten vanuit de repressie dienst en leven ze hun ‘jongensdroom’. Als ploegleider of officier van dienst wordt van hen verwacht dat zij na 20 jaar risicovol beroep, zich op een nieuwe carrière gaan storten. Sommige willen meer beleidsmatig gaan werken, zich oriënteren op leidinggevende posities of hun kansen op de arbeidsmarkt verbeteren.

2. Een man een man, een woord een woord.

Wij hebben gemerkt dat eerlijkheid en duidelijkheid twee belangrijke kenmerken zijn voor mensen uit veiligheidsregio’s.
Een man een man, een woord een woord. Het zijn doorgaans stoere, sportieve en gezellige mensen. Als iets niet direct lukt of onduidelijk is wordt dit direct
kenbaar gemaakt. Dat zijn mensen waar wij graag mee werken.

3. De overgang van praktijk naar beleidswerk wordt serieus aangepakt.

Het schrijven van beleidsstukken in een gedeeltelijk politieke setting is iets dat je moet leren. Wij kunnen echt merken dat dit serieus wordt genomen en iedereen elkaar helpt waar dit nodig is, zodat medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen.

4. Ze staan open voor nieuwe kennis en inzichten.

Wij geloven dat opleiden pas echt zinvol is als je samen kunt groeien en ontwikkelen.

“Ik heb door mijn studie breder leren kijken naar de organisatie en zie nu meer

verbanden dan voorheen. De theorielessen hebben mijn kennis verbreed en mijn

afstudeeronderzoek heeft mij verder leren kijken dan ik op voorhand deed, waardoor

mijn onderzoek van meer waarde is geworden voor mijzelf én voor mijn organisatie.

Door mijn studie heb ik meer overzicht. Ik handel nu bewuster en neem beslissingen

op basis van meer kennis en inzicht.”

Dennis van Slooten
Commandant/Teamleider brandweerzorg West bij Brandweer Flevoland

5. Samen kunnen we nieuwe werelden openen.

Kennis maken met de verschillende perspectieven op de werkelijkheid is hard nodig wil je als professional kunnen functioneren in een complexe maatschappij. Wij openen graag die nieuwe werelden, die we samen met de studenten verkennen. De klassieke bedrijfskunde is niet genoeg: er is nog zoveel meer…

Dit kunnen toepassen en kunnen delen binnen hun organisaties is precies wat SDO en onze studenten zo kenmerken, zeker de deelnemers van veiligheidsregio’s.

Meer weten over ons maatwerkprogramma voor de veiligheidsregio’s?

Moderne bedrijfskunde voor Veiligheidsregio’s