Zo kun je je goed voorbereiden op je duale opleiding

SDO Hogeschool > Blog > Zo kun je je goed voorbereiden op je duale opleiding

Je hebt de keuze gemaakt voor een duale opleiding naast je baan, gefeliciteerd! De eerste horde is genomen want je hebt hiermee een belangrijk doel gesteld voor jouw persoonlijke ontwikkeling en loopbaan. Het betekent dat je de ambitie hebt om jezelf verder te ontwikkelen en hier mag je best even bij stilstaan. Omdat we begrijpen dat er van alles op je afkomt geven we je graag 5 tips voor een goede start van je studie.

Zorg dat je goed voorbereid bent

Geniet van het avontuur, maar het is ook fijn als je bepaalde zaken alvast op een rijtje hebt. Weet je bijvoorbeeld waar je naartoe moet voor de introductiedag, waar je je rooster kunt vinden en welke boeken je moet aanschaffen? Door de praktische kant van je studie zo goed mogelijk voor te bereiden kun je je echt richten op de inhoud van de vakken en de kennismaking met medestudenten. Wanneer er zaken nog onduidelijk zijn, kun  je nog op tijd aan de bellen trekken en kom je niet voor onnodige verrassingen te staan.

Stel doelen voor jezelf

Als het goed is heb je voor deze opleiding gekozen met een bepaalde ambitie voor ogen. Misschien heb je hier nog niet over nagedacht, dan is nu het moment om doelen te stellen.

Het is belangrijk om hierbij niet alleen na te denken over het eindresultaat: een HBO-diploma, maar juist naar het proces te kijken. Je kunt hierbij kijken naar procesdoelen op korte termijn, door jezelf de volgende vragen te stellen:

• Wat zijn je talenten en aan welke vaardigheden zou je in het eerste jaar willen werken?
  • Welke leerstijl heeft jouw voorkeur? Hoe kunnen docenten hier het best op inspelen? #durftevragen.
  • Welke support heb  je nodig? In wat voor studieomgeving kun je presteren?

Door concrete doelen te stellen kun je beter toetsen of je zo’n doel ook behaalt hebt. Het behalen van doelen geeft nieuwe energie om gemotiveerd met je studie bezig te blijven.

Maak een realistische planning

Bij een duale opleiding moet je een goede balans weten te vinden tussen je privéleven, studie en werk. Een goede planning is hierbij essentieel. Plan realistisch, want het werkt ontzettend demotiverend als je planning niet haalbaar is. Dat zorgt voor veel stress.

Door je studie-activiteiten ook structureel in te plannen kun je gemakkelijker wennen aan de nieuwe situatie. Daarna vergt het discipline en volharding je aan je planning te houden.

Sla een brug tussen je werkomgeving en studie

Je hebt gekozen voor een duale opleiding en dit betekent dat je opgedane kennis direct gaat toepassen in de praktijk. Dit is heel waardevol, niet alleen voor de effectiviteit van het leren, je ondersteunt ook de organisatie met innoveren en verbeteren. Tijdens werkcolleges zul je met medestudenten brainstormen over praktijkvoorbeelden en hierdoor op nieuwe inzichten komen over je werkpraktijk en organisatie.

Bij SDO Hogeschool kun je ook bedrijfsopdrachten inbrengen en met begeleiding van onze staf uitvoeren. Het is daarom belangrijk dat je nadenkt over potentiële verbeteringen, en aandachtspunten in je werkomgeving waar je tijdens je studie aandacht aan zou willen besteden. Door hier met collega’s over te sparren creëer je nieuwsgierigheid, draagvlak en betrokkenheid.

Geef jezelf de tijd en geniet

Het kost nu eenmaal tijd om te wennen aan een nieuw ritme. Geef jezelf daarom ook de tijd om hieraan te wennen en wees niet te streng voor jezelf. Stapje voor stapje zal het gemakkelijker gaan. Het is daarnaast ook belangrijk om stil te staan bij je vooruitgang en je successen. Door je gezin of vrienden hier bijvoorbeeld bij te betrekken en je vooruitgang met hen te vieren.

Maak er een mooie tijd van en geniet van je studie!

Wil jij je ook laten inspireren?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang interessante blogs over bedrijfskunde en nieuws over SDO.