Waarom investeren in je werknemers dé trend van 2021 is.

SDO Hogeschool > Blog > Waarom investeren in je werknemers dé trend van 2021 is.

De vaardigheden kloof is te groot, de investeringen zijn te klein en veranderingen gaan te snel. Investeren in je medewerkers levert veel op, als je het goed doet. En dat gaat tegenwoordig verkeerd bij veel bedrijven, aldus Deloitte’s Global Human Capital Trends 2020.

Aan de interesse van de werknemer ligt het niet
Uit “ The social enterprise at work: Paradox as a path forward” blijkt dat werknemers heel graag willen leren en groeien. Slechts 19% van de werknemers denkt dat gebrek aan interesse bij de werknemer een barrière is voor ontwikkeling.
Toch is er weerstand bij veel werkgevers om te investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers.

Wat werkgevers zien:
– Hoeveel gaat het mij kosten?
– Beschikbaarheid van mijn medewerkers neemt af.
– Wat gaat het mij opleveren?

Wat werkgevers zouden moeten zien:
– Gedreven medewerkers
– Nieuwe kennis en inzichten
– Wederzijds respect en betrokkenheid
– Goed opgeleide medewerkers levert winst op
– Direct werken aan business strategie

Investeren in je medewerkers = investeren in organisatiedoelstellingen

In het Deloitte’s Global Human Capital Trends wordt ook geconcludeerd dat investeringen in en beloningen voor de ontwikkeling van medewerkers vaak niet gericht zijn op organisatiedoelstellingen op lange termijn. Professionele en persoonlijke ontwikkeling is niet alleen belangrijk voor de medewerker, maar ook voor het voortbestaan van je bedrijf.
Door incentives te creëren en medewerkers en teams te stimuleren om zich opnieuw uit te vinden, ben je direct bezig met je business strategie. Het is een wisselwerking.

Geef medewerkers ruimte om te verkennen
Het is echter niet alleen een opleidingskwestie. Geef werknemers meer ruimte om nieuwe domeinen te verkennen, van anderen te leren, waardoor ze beter inzetbaar zijn en gemakkelijker kansen en oplossingen zien voor huidige en toekomstige uitdagingen.

Maar hoe pak je het aan?
Er liggen veel opties open voor bedrijven om medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Dit kan zijn op gebied van workflow, productiviteit op bijvoorbeeld individueel of teamniveau. Je kunt het ook breder trekken, door in te zetten op veranderingen binnen de gehele organisatie of zelfs de maatschappij. Er zijn genoeg uitdagingen.

SDO Hogeschool wil impact maken. Dit maakt dat onze innovaties zich richten op het effectiever aanbieden en inrichten van leerprocessen en opleidingstrajecten. Leren dichter bij de werkvloer brengen. Zodat de ‘werkvloer’ zelf beter presteert. Niet alleen op financieel gebied, maar de tripple bottom line van people, planet en profits.

(bron: 2020 Deloitte Global Human Capital Trends)

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen en aanbiedingen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang interessante blogs en nieuws over ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs.