SDO meets keytoe – een hogeschool bij een vernieuwende ‘rebellenclub’

SDO Hogeschool > Blog > SDO meets keytoe – een hogeschool bij een vernieuwende ‘rebellenclub’

De meeste mensen hebben dit beeld van het hoger onderwijs: lange gangen, leslokalen met tafeltjes in rijen, houten stoelen, TL verlichting, grote panden in grote steden. SDO Hogeschool laat zien dat dit ook heel ander kan: huiselijke sfeer, sofa’s en fauteuils, lange lunchtafel en een koffiebar.

Soms helpt het toeval een handje. Ooit was SDO gevestigd in hartje Rotterdam, een metropool uitstraling in een  modern en fris pand. Het huurcontract liep af en vijf jaar vooruitkijken terwijl corona net losbarstte… we zochten een alternatief. We kozen voor Keytoe in het pittoreske Maassluis, een grachtenpand met een karakteristieke oude drukkerij. Dit bleek een meesterzet.

Een indruk van een spannende relatie: SDO Hogeschool meets Keytoe, een hogeschool bij een vernieuwende ‘rebellenclub’.

Keytoe, wie?

Keytoe is een onconventionele club die werkt vanuit vertrouwen, met de behoefte om dingen radicaal anders te doen. Ze focussen daarbij op vier returns: niet alleen maar financieel, maar ook sociaal, groen en inspirationeel bezig zijn. Dat is waar bedrijven in de toekomst mee bezig gaan. Met een breed scala aan diensten onder één dak: marketing, organisatie-advies, verduurzaming, branding, webdesign en zelfs een psycholoog. Type enkel het adres ‘Dr Kuyperkade 28 Maassluis ‘en prompt komt een ecosysteem van prachtige initiatieven en mensen naar boven.

Cedric Muchall (medeoprichter van Keytoe) en Marcel (decaan en bestuurslid van SDO) waren beide lid van de adviesraad van Hogeschool Rotterdam. Zij mochten gevraagd en ongevraagd adviezen geven hoe het (bekostigde) onderwijs beter kan aansluiten op de exponentieel veranderende wereld. Zij hadden ideeën zat, deelden die lustig, maar plots werden we allebei vriendelijk bedankt…”Dan gaan we het zelf maar doen!”

Zij delen de ambitie om het bedrijfsleven meer te betrekken bij het onderwijs en het onderwijs dichter op de werkvloer te brengen. Ook het grote aantal dropouts stond hen tegen. Wellicht een idee om hen in een dag per week in een studiehuis te begeleiden waarbij hun werkervaring en uitdagingen centraal staan. Zo ontstond ook het project om samen met SDO een opleiding aan te bieden. Corona gooide roet in het eten, maar SDO besloot toch bij Keytoe haar intrek te nemen.

“Ik geloof niet in de scheiding tussen onderwijs en het bedrijfsleven”

– Cedric Muchall

De oude drukkerij aan de kade

Wanneer je bij ons pand aankomt, valt gelijk de karakteristieke voorgevel op. Op het uithangbord pronkt ‘De Schakel, de Maassluise courant’. Aan de voorkant zie je door het raam een moderne vergaderruimte met glazen wanden en hoge plafonds. Eenmaal binnen kom je in een imposante hal met hoge zwart geschilderd plafonds. Doordat verschillende gebouwen aan elkaar gekoppeld zijn, is het een creatieve mengelmoes van stijlen. Merkbureau Schwung heeft achterin een lichte vergaderruimte met een opvallend beeld van de anti kernwapendemonstratie in 1983.

De huiskamer

Bij de bar met koffiefaciliteiten praten we voorafgaand aan colleges even bij, alvorens we door de gordijnen ‘de huiskamer’ betreden. De huiskamer is een verzamelruimte waar, in het pre-corona tijdperk, grote meet-ups werden georganiseerd en diverse video’s zijn opgenomen met inspirerende sprekers.

“De huiskamer staat tegenwoordig symbool voor het karakter van ons onderwijs: ongedwongen, eigentijds en menselijk.”

Af en toe ligt er een verdwaald voorwerp, een waterpistool of drumstel, voor een creatieve uitspatting. Er wordt soms klassieke muziek op de piano gespeeld. We zijn het inmiddels gewend en laten onze studenten hier op de introductiedag ook direct kennis mee maken. Hierdoor is de huiskamer symbool gaan staan voor het karakter van ons onderwijs: ongedwongen, eigentijds en menselijk.

Door de banken en lange eettafel en informele sfeer voelen colleges niet schools aan, waardoor je je snel op je gemak voelt.

Het groene kantoor

In het midden van de grote hal valt de zwarte trap op die leidt naar de eerste verdieping. Aan de voorkant van het grachtenpand heeft SDO haar kantoor, een mooie lichte én groene kantoorruimte. Ook hier hebben we de huiselijke gebracht met uiteraard een grote boekenkast en comfortabele fauteuils.

Vreemde eend in de bijt

Er valt wat te kiezen in het hoger onderwijs, een serieuze partij die zich nadrukkelijk onderscheidt van andere hogescholen: niet alleen qua inhoud, maar dus ook qua vorm.

De insteek van SDO onderwijs is dat de wereld continu in verandering is en dat we op zoek moeten naar nieuwe oplossingen voor bestaande problemen. Daarom kenmerkt ons onderwijs zich door de eigentijdse visie op bedrijfskunde. Dit impliceert dat wij als hogeschool ook continu in ontwikkeling blijven. Door te sparren met diverse partijen over maatschappelijk uitdagingen, de inhoud van de vakgebieden verder te ontwikkelen, opleidingen te tunen op de behoeften in de samenleving en op zoek te gaan naar nieuwe onderwijsvormen, zoals organisatieopstellingen.

Onze missie is om het leren dichterbij de werkvloer te brengen en werkenden de mogelijkheid te geven om door middel van maatwerk, of in groepsverband, samen te werken aan een betere wereld. Dit begint meestal bij het zorgen voor een prettige leeromgeving die uiteindelijk voordelen oplevert voor zowel de student als de werkgever. Het opvallende karakter van onze locatie in Maassluis draagt hierin bij aan een sterke band met de studenten die bewust voor deze onderwijsvorm kiezen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze huiskamer, onderwijsvisie of de mensen in dit bijzondere pand?
Je bent altijd welkom voor een ‘bakkie pleur’ (ons koffieapparaat is afgestemd op het Rotterdams).

Laat je inspireren door SDO

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang interessante blogs over bedrijfskunde en ons onderwijs